Forside
Redegjørelse rapporteringsåret 2024

Redegjørelse rapporteringsåret 2024

Dette dokumentet skal gi en redegjørelse for aktsomhetsvurderinger i hht Åpenhetsloven og er bygget opp etter Åpenhetsloven krav til redegjørelse i §5. Redegjørelsen er utarbeidet av Wright Trafikkskole AS (WT) og gjelder for perioden 1. januar til 31. desember 2023». 

Åpenhetsloven trådte i kraft den 1. juli 2022, og har som formål å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, samt sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Her kan du lese mer om åpenhetsloven.

Wright Group Holding AS, (WGH) sammen med sine datterselskaper Wright Trafikkskole AS, Agere Trafikkskole AS, Gerds Trafikkskole AS og Heimdal Trafikkskole AS er underlagt loven, og har følgende plikter i henhold til loven:

- Plikt til å utføre aktsomhetsvurderinger
- Plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger
- Plikt til å besvare forespørsler om informasjon rundt hvordan vi hånderer faktiske og potensielle negative konsekvenser.

WTs styre er overordnet ansvarlig for at selskapet etterlever kravene i Åpenhetsloven. Styret har delegert ansvaret for den praktiske gjennomføringen til Adm Dir i Wright Trafikkskole AS.

I arbeidet med rapporten har ledergruppa fungert som styringsgruppe, mens en mindre gruppe har gjennomført det praktiske arbeidet.

I styremøtet 13/6-2024 har Styret godkjent selskapets årlige redegjørelse for hvordan Åpenhetsloven har blitt etterlevet.

Nøkkelinformasjon om bedriften

Wright Trafikkskole (WT) driver førerkortopplæring i alle førerkortklasser samt yrkessjåførutdanning til konsumentkunder, bedriftskunder og det offentlige.
WT opererer kun i det norske markedet.

Vurdering av risiko og behov for tiltak

I henhold til Åpenhetsloven (2022) skal omfanget av arbeid med aktsomhetsvurderinger stå i forhold til virksomhetens art, omfang og geografiske nedslagsfelt. Selskapet er av den mening at virksomhetens art som aktør innen utdanning, innen størrelse og kompleksitet, og med Norge som nedslagsfelt, gir begrenset risiko for negativ påvirkning av menneskerettigheter og arbeidsforhold som følge av selskapets virksomhet. Snarere bidrar virksomheten for økt grad av trafikksikkerhet på veiene, større grad av økonomisk miljøvennlig kjøring og ikke minst hjelper virksomheten folk ut i jobb gjennom yrkessjårøfutdanning og samarbeid med NAV.

I aktsomhetsvurdering som er gjort med rapporteringspunkt 25.06.2024 er det ikke avdekket faktiske negative konsekvenser internt eller hos selskapets leverandører men enkelte tilfeller av høy risiko hos et fåtall leverandører ble avdekket.

Interne forhold:

Ovenfor våre ansatte gjennomføres det rutinemessig medarbeiderundersøkelser og medarbeidersamtaler som gir grunnlaget for å kunne si noe om våre interne forhold innenforrisikofelt som trakassering, mobbing og arbeidsmiljø generelt. Her har selskapet jevnt svært god score.
AMU brukes aktivt som kontrollorgan ifm eventuelle varslinger om kritikkverdige forhold eller øvrige avvik relatert til HMS.
Tyngden av våre ansatte jobber som trafikklærere og lønnes etter samme satser med bakgrunn i hvilke førerkortklasser man underviser i samt geografisk beliggenhet.

Leverandører

Det er gjennomført en risikoanalyse som konkluderer med at de fleste av WTs leverandører generelt sett med et par unntak har en lav risikokategorisering:


Dette ble gjort ved å hente ut en oversikt over alle leverandører av varer og/eller tjenester til WT for 2023. Leverandører med en omsetning til WT over kr. 100 000 (Ca 150 leverandører) ble tatt med videre for så å kategoriseres opp mot risikobransjer med tanke på minstelønn:

• Transport, renhold, Bilpleie og dekkverksted/-hotell samt leverandører som leverer
produkter med “fjerntliggende produksjon” .

Videre sorterte vi ut leverandører vi benytter på produkter som finnes på DFØs høyrisikoliste;

• Arbeidstøy, fottøy og tekstil

• Biler og andre kjøretøy

• IKT-produkter

Totalt satt vi igjen med 45 leverandørersom er gjennomgått og prioritert ut fra enrisikovurdering og vår kjennskap til hver enkelt leverandør. Vi vurderte også risiko opp mot hvor stor påvirkning vi kan ha ved å gjøre konkrete tiltak som feks velge annen leverandør.


Ut fra dette fant vi 6 leverandører som selger produkter hvor det finnes høy risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer.

Se også våre største leverandørers egne redegjørelser:
Ayvens: https://www.ayvens.com/nb-no/aapenhetsloven/
Møller Bil: https://moller.no/no/om-oss/aapenhetsloven
MAN Truck og Bus Norge:
https://www.man.eu/ntg_media/media/content_medien/doc/bw_norway_1/penhetsloven__Redegjrelse_for_aktsomhetsvurderinger.pdf

Iverksatte eller planlagte tiltak

Selv om vi ikke fant høy risiko internt har vi gjennom rapporteringsåret implementert økt fokus på faglig utvikling for våre ansatte samt tettere oppfølging av nyutdannede ansatte. Dette er med på å bygge enda tryggere trafikklærere og ikke minst unngå usikkerhet og belastning blant nyansatte i en bransje som dessverre tidvis har vært preget av høyt fokus på å få ansatte raskt ut i produksjon under tider med høy etterspørsel.

Når det gjelder leverandører vil vi fokusere på følgende:
Bilpleie og dekkverksteder/dekkhotell hvor det er høy risiko for svært lave lønninger, tilbakehold av lønn og andre former for uverdige arbeidsforhold. Da denne bransjen har vært spesielt utsatt for useriøse arbeidsforhold og brudd på arbeidsmiljøloven har vi valgt å løpende sjekke disse opp mot Arbeidstilsynets oversikt over godkjent bilvask, dekkskift og dekkhotell.

Innkjøp av arbeidtøy, fottøy og tekstil - her vil vi bytte leverandører der det ikke finnes enkle måter å se hvor produksjon er gjort og hvor vi ikke kan få tilgang til detaljer i leverandørkjeden.
Vi vil også sjekke sertifiseringer på produktnivå ved større innkjøp.


Virksomhetens retningslinjer

Minimum en gang i året foretar selskapet en kartlegging og vurdering av risikoen for faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og i leverandørkjeden og blant forretningspartnere. Ytterligere vurderinger gjennomføres fortløpende hvis forholdene tilsier det. Kartleggingen og vurderingen baseres på en fastsatt guide. Tiltak vil gjennomføres hvis ansett nødvendig.

Alle ansatte blir kjent med selskapets rutiner etter åpenhetsloven som en del av selskapets onboardingssystem i HRM-systemet Simployer, samt at det vil gis jevnlige oppdateringer ved behov via bedriftens intranett når dette er på plass i oktober 2024.

Åpenhetsloven krever at virksomhetene må følge opp konkrete forespørsler knyttet til håndtering av faktiske og potensielle konsekvenser. For å ivareta dette er opprettet en egen mailadresse innsyn@wright.no på WT sin hjemmeside.

Oslo, 13.06.2024