Forside
Redegjørelse rapporteringsåret 2025

Redegjørelse rapporteringsåret 2025

Dette dokumentet skal gi en redegjørelse for aktsomhetsvurderinger i hht Åpenhetsloven og er bygget opp etter Åpenhetsloven krav til redegjørelse i §5. Redegjørelsen er utarbeidet av Wright Trafikkskole AS (WT) og gjelder for perioden 1. januar til 31. desember 2023». 

Åpenhetsloven trådte i kraft den 1. juli 2022, og har som formål å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, samt sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Her kan du lese mer om åpenhetsloven.

Wright Group Holding AS, (WGH) sammen med sine datterselskaper Wright Trafikkskole AS, Agere Trafikkskole AS, Gerds Trafikkskole AS og Heimdal Trafikkskole AS er underlagt loven, og har følgende plikter i henhold til loven:

- Plikt til å utføre aktsomhetsvurderinger
- Plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger
- Plikt til å besvare forespørsler om informasjon rundt hvordan vi hånderer faktiske og potensielle negative konsekvenser.

WTs styre er overordnet ansvarlig for at selskapet etterlever kravene i Åpenhetsloven. Styret har delegert ansvaret for den praktiske gjennomføringen til Adm Dir i Wright Trafikkskole AS.

I arbeidet med rapporten har ledergruppa fungert som styringsgruppe, mens en mindre gruppe har gjennomført det praktiske arbeidet.

I styremøtet 13/6-2024 har Styret godkjent selskapets årlige redegjørelse for hvordan Åpenhetsloven har blitt etterlevet.

Nøkkelinformasjon om bedriften

Wright Trafikkskole (WT) driver førerkortopplæring i alle førerkortklasser samt yrkessjåførutdanning til konsumentkunder, bedriftskunder og det offentlige.
WT opererer kun i det norske markedet.

Vurdering av risiko og behov for tiltak

I henhold til Åpenhetsloven (2022) skal omfanget av arbeid med aktsomhetsvurderinger stå i forhold til virksomhetens art, omfang og geografiske nedslagsfelt. Selskapet er av den mening at virksomhetens art som aktør innen utdanning, innen størrelse og kompleksitet, og med Norge som nedslagsfelt, gir begrenset risiko for negativ påvirkning av menneskerettigheter og arbeidsforhold som følge av selskapets virksomhet. Snarere bidrar virksomheten for økt grad av trafikksikkerhet på veiene, større grad av økonomisk miljøvennlig kjøring og ikke minst hjelper virksomheten folk ut i jobb gjennom yrkessjårøfutdanning og samarbeid med NAV.

I aktsomhetsvurdering som er gjort med rapporteringspunkt 25.06.2024 er det ikke avdekket faktiske negative konsekvenser internt eller hos selskapets leverandører men enkelte tilfeller av høy risiko hos et fåtall leverandører ble avdekket.

Interne forhold:

Ovenfor våre ansatte gjennomføres det rutinemessig medarbeiderundersøkelser og medarbeidersamtaler som gir grunnlaget for å kunne si noe om våre interne forhold innenforrisikofelt som trakassering, mobbing og arbeidsmiljø generelt. Her har selskapet jevnt svært god score.
AMU brukes aktivt som kontrollorgan ifm eventuelle varslinger om kritikkverdige forhold eller øvrige avvik relatert til HMS.
Tyngden av våre ansatte jobber som trafikklærere og lønnes etter samme satser med bakgrunn i hvilke førerkortklasser man underviser i samt geografisk beliggenhet.

Leverandører

Det er gjennomført en risikoanalyse som konkluderer med at de fleste av WTs leverandører generelt sett med et par unntak har en lav risikokategorisering:


Dette ble gjort ved å hente ut en oversikt over alle leverandører av varer og/eller tjenester til WT for 2023. Leverandører med en omsetning til WT over kr. 100 000 (Ca 150 leverandører) ble tatt med videre for så å kategoriseres opp mot risikobransjer med tanke på minstelønn:

• Transport, renhold, Bilpleie og dekkverksted/-hotell samt leverandører som leverer
produkter med “fjerntliggende produksjon” .

Videre sorterte vi ut leverandører vi benytter på produkter som finnes på DFØs høyrisikoliste;

• Arbeidstøy, fottøy og tekstil

• Biler og andre kjøretøy

• IKT-produkter

Totalt satt vi igjen med 45 leverandørersom er gjennomgått og prioritert ut fra enrisikovurdering og vår kjennskap til hver enkelt leverandør. Vi vurderte også risiko opp mot hvor stor påvirkning vi kan ha ved å gjøre konkrete tiltak som feks velge annen leverandør.


Ut fra dette fant vi 6 leverandører som selger produkter hvor det finnes høy risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer.

Se også våre største leverandørers egne redegjørelser:
Ayvens: https://www.ayvens.com/nb-no/aapenhetsloven/
Møller Bil: https://moller.no/no/om-oss/aapenhetsloven
MAN Truck og Bus Norge:
https://www.man.eu/ntg_media/media/content_medien/doc/bw_norway_1/penhetsloven__Redegjrelse_for_aktsomhetsvurderinger.pdf

Iverksatte eller planlagte tiltak

Selv om vi ikke fant høy risiko internt har vi gjennom rapporteringsåret implementert økt fokus på faglig utvikling for våre ansatte samt tettere oppfølging av nyutdannede ansatte. Dette er med på å bygge enda tryggere trafikklærere og ikke minst unngå usikkerhet og belastning blant nyansatte i en bransje som dessverre tidvis har vært preget av høyt fokus på å få ansatte raskt ut i produksjon under tider med høy etterspørsel.

Når det gjelder leverandører vil vi fokusere på følgende:
Bilpleie og dekkverksteder/dekkhotell hvor det er høy risiko for svært lave lønninger, tilbakehold av lønn og andre former for uverdige arbeidsforhold. Da denne bransjen har vært spesielt utsatt for useriøse arbeidsforhold og brudd på arbeidsmiljøloven har vi valgt å løpende sjekke disse opp mot Arbeidstilsynets oversikt over godkjent bilvask, dekkskift og dekkhotell.

Innkjøp av arbeidtøy, fottøy og tekstil - her vil vi bytte leverandører der det ikke finnes enkle måter å se hvor produksjon er gjort og hvor vi ikke kan få tilgang til detaljer i leverandørkjeden.
Vi vil også sjekke sertifiseringer på produktnivå ved større innkjøp.


Virksomhetens retningslinjer

Minimum en gang i året foretar selskapet en kartlegging og vurdering av risikoen for faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og i leverandørkjeden og blant forretningspartnere. Ytterligere vurderinger gjennomføres fortløpende hvis forholdene tilsier det. Kartleggingen og vurderingen baseres på en fastsatt guide. Tiltak vil gjennomføres hvis ansett nødvendig.

Alle ansatte blir kjent med selskapets rutiner etter åpenhetsloven som en del av selskapets onboardingssystem i HRM-systemet Simployer, samt at det vil gis jevnlige oppdateringer ved behov via bedriftens intranett når dette er på plass i oktober 2024.

Åpenhetsloven krever at virksomhetene må følge opp konkrete forespørsler knyttet til håndtering av faktiske og potensielle konsekvenser. For å ivareta dette er opprettet en egen mailadresse innsyn@wright.no på WT sin hjemmeside.

Oslo, 13.06.2024

Redegjørelse rapporteringsår:
Redegjørelse rapporteringsåret 2024
arrow pointing

Redegjørelse rapporteringsåret 2024


1. Innledning

Wright Trafikkskole AS er opptatt av å fremme grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele vår verdikjede. Denne rapporten er utarbeidet i samsvar med kravene i åpenhetsloven § 5 og gir en oversikt over hvordan vi gjennomfører og følger opp aktsomhetsvurderinger.

2. Virksomhetens struktur og drift

Wright Trafikkskole AS (WTAS) driver føreropplæring i de fleste førerkortklasser til konsumentkunder, bedriftskunder og det offentlige. Selskapet samarbeider med en rekke leverandører innen undervisning, teknologi, kjøretøy og administrasjon.
Virksomheten eies av Wright Group Holding AS og inngår i et konsern, og er organisert med hovedkontor i Oslo.

3. Retningslinjer og prinsipper

Vi har etablert interne retningslinjer og etiske retningslinjer for leverandører, som stiller krav om:
- Respekt for internasjonalt anerkjente menneskerettigheter
- Forbud mot barnearbeid og tvangsarbeid
- Retten til trygge arbeidsforhold og organisasjonsfrihet

Retningslinjene inngår i kontraktene med sentrale leverandører og blir vurdert ved nye anskaffelser.

Selskapets styre har delegert ansvaret for den praktiske gjennomføringen til Adm.dir. I arbeidet med rapporten har ledergruppen fungert som styringsgruppe, mens en mindre gruppe har gjennomført det praktiske arbeidet.

4. Aktsomhetsvurderinger – Metodikk og gjennomføring

Vi følger OECDs seks trinn for aktsomhetsvurderinger:
1. Forankre ansvarlighet i virksomheten
2. Kartlegge faktiske og potensielle negative konsekvenser
3. Iverksette tiltak for å stanse, forebygge eller begrense risiko
4. Overvåke gjennomføring og resultater
5. Kommunisere hvordan påvirkning håndteres
6. Gjenopprette ved eventuelle brudd


5. Identifiserte risikoer

I henhold til Åpenhetsloven (2022) skal omfanget av arbeid med aktsomhetsvurderinger stå i forhold til virksomhetens art, omfang og geografiske nedslagsfelt. Selskapet er av den mening at virksomhetens art som aktør innen utdanning, innen størrelse og kompleksitet, og med Norge som nedslagsfelt, gir begrenset risiko for negativ påvirkning av menneskerettigheter og arbeidsforhold som følge av selskapets virksomhet. Snarere åpner virksomheten for økt grad av trafikksikkerhet på veiene, bidrar til større grad av økonomisk miljøvennlig kjøring og ikke minst hjelper folk ut i jobb gjennom yrkessjåførutdanning og samarbeid med NAV.


Interne forhold:

Kartleggingen gjennomføres årlig og oppdateres ved vesentlige endringer i leverandørkjeden.

Ovenfor våre ansatte gjennomføres det rutinemessig medarbeiderundersøkelser og medarbeidersamtaler som gir grunnlaget for å kunne si noe om våre interne forhold innenfor risikofelt som trakassering, mobbing og arbeidsmiljø generelt. Her har selskapet jevnt svært god score.

AMU brukes aktivt som kontrollorgan ifm. eventuelle varslinger om kritikkverdige forhold eller øvrige avvik relatert til HMS.

Tyngden av våre ansatte jobber som trafikklærere og lønnes etter samme satser med bakgrunn i hvilke førerkortklasser man underviser i samt geografisk beliggenhet.

Eksterne forhold/leverandører:

I forbindelse med analysen og vurderingen av våre leverandører har vi lagt til grunn enkelte avgrensninger for å sikre at utvalget er mest mulig relevant og representativt. For å ekskludere leverandører som kun benyttes sporadisk eller uten fast struktur, har vi valgt å inkludere kun de leverandørene som WTAS har hatt samlede innkjøp fra på over 200.000 kroner i løpet av 2024.


Vurdering av leverandører i utsatte bransjer.

I rapporteringsåret har vi identifisert leverandører innen følgende bransjer med forhøyet risiko:

-Bygg og anlegg

-Overnatting, servering og catering

-Renhold


Bygg og anlegg

Innenfor bygg- og anleggsbransjen er det kun én leverandør som oppfyller våre vurderingskriterier. Vårt samlede kjøp av varer og tjenester fra denne leverandøren i 2024 utgjør mindre enn 1,0 % av selskapets totale omsetning. På bakgrunn av dette vurderes vår påvirkningskraft som begrenset. Til tross for dette foreligger det ingen indikasjoner på at selskapet ikke etterlever krav til ansvarlig forretningspraksis og god aktsomhet, basert på vår gjennomgang.


Overnatting, servering og catering

Innen bransjen for overnatting er det kun ett større hotellselskap som oppfyller våre kriterier. Dette selskapet dokumenterer på en tilfredsstillende måte sin etterlevelse av prinsipper for bærekraft, miljø og ansvarlig virksomhet på sine nettsider. Våre innkjøp fra denne aktøren i 2024 representerer en marginal andel av deres totale omsetning, noe som tilsier at vår mulighet til å påvirke deres forretningspraksis er begrenset.


Renhold

Vi har identifisert to leverandører innen renholdsbransjen som tilfredsstiller utvalgskriteriene og som derfor er gjenstand for nærmere vurdering. Den ene leverandøren har publisert utfyllende rapporter knyttet til sitt arbeid med åpenhetsloven, mens den andre har levert gode og grundige svar ved forespørsel. I begge tilfeller utgjør våre kjøp en svært liten andel av deres totale omsetning, og eventuelle endringer i leverandørforhold vurderes derfor å ha minimal påvirkning på deres drift.

Selskapets største leverandører som faller utenfor definisjonen av risikoutsatte bransjer (kode 10 i interne modeller) er ikke vurdert utover at vi har sjekket at de gjennom nettside eller annen dokumentasjon tilfredsstiller krav til ansvarlig virksomhet og forretningspraksis.

6. Tiltak og oppfølging

Basert på gjennomførte aktsomhetsvurderinger er det ikke identifisert høy risiko for brudd på menneskerettigheter eller uverdige arbeidsforhold internt i virksomheten. Likevel har Wright Trafikkskole AS i løpet av rapporteringsåret videreført og styrket arbeidet med interne forbedringstiltak. Særlig har det vært et økt fokus på faglig oppfølging og utvikling av ansatte, med vekt på trygg og strukturert innføring av nyutdannede trafikklærere. Dette bidrar til et mer robust og inkluderende arbeidsmiljø, og reduserer risikoen for stress og usikkerhet i en bransje som tidvis har vært preget av høyt produksjonspress.

Når det gjelder eksterne leverandører, har vi iverksatt følgende tiltak:

  • Bilpleie og dekkverksteder/dekkhotell: Denne bransjen anses som særlig risikoutsatt med hensyn til lave lønninger, tilbakehold av lønn og andre kritikkverdige arbeidsforhold. Vi har derfor etablert en rutine for løpende kontroll av slike leverandører opp mot Arbeidstilsynets offentlig tilgjengelige oversikter over godkjente aktører innen bilvask, dekkskift og dekkhotell.
  • Innkjøp av arbeidstøy, fottøy og tekstiler: For leverandører innen tekstil har vi innført strengere krav til sporbarhet og opprinnelsesdokumentasjon. Leverandører som ikke kan fremlegge tilstrekkelig informasjon om produksjonsforhold, vil bli vurdert for bytte. Ved større innkjøp vil vi i tillegg kontrollere relevante produktsertifiseringer knyttet til etiske og miljømessige standarder.

Disse tiltakene inngår i vår løpende prosess for forbedring og kvalitetssikring av leverandørkjeden, og vil revideres og videreutvikles i takt med endringer i risikobilde og lovkrav.


Det har ikke vært behov for å gjennomføre tiltak mot selskaper identifisert i punkt 5 av denne rapporten.

7. Resultater og vurdering

Ingen faktiske brudd på menneskerettigheter eller alvorlige arbeidsforhold er identifisert i 2024.
Arbeidet har likevel ført til økt bevissthet og flere forbedringer i intern prosess for leverandørkontroll.

8. Virksomhetens retningslinjer

Minimum en gang i året foretar selskapet en kartlegging og vurdering av risikoen for faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og i leverandørkjeden og blant forretningspartnere. Ytterligere vurderinger gjennomføres fortløpende hvis forholdene tilsier det. Kartleggingen og vurderingen baseres på en fastsatt guide. Tiltak vil gjennomføres hvis ansett nødvendig.

Alle ansatte blir kjent med selskapets rutiner etter åpenhetsloven som en del av selskapets onboardingssystem i HRM-systemet Simployer, samt at det vil gis jevnlige oppdateringer ved behov via bedriftens intranett.

Åpenhetsloven krever at virksomhetene må følge opp konkrete forespørsler knyttet til håndtering av faktiske og potensielle konsekvenser. For å ivareta dette er opprettet en egen mailadresse innsyn@wright.no på WT sin hjemmeside.