Blogg Nyheter Jobb Teori Personvern
norsk-trafikkopplaering-og-laerere-er-ekstra-gode
Publisert på 10.10.2016

Norsk trafikkopplæring på topp

Hentet fra vegnett.no

 

Vegnett.no har skrevet en artikkel for å gi litt ros til føreropplæringen her i Norge. De skriver blant annet at ”uten Europas beste føreropplæring og utdannede trafikklærere ville vi aldri vært best i verden på trafikksikkerhet”. Videre tar de for seg litt om den norske opplæringen der man motiveres til å ta riktige valg i trafikken og der trafikklærerne blir satt stor pris på som den viktigste faktoren for at elever er fornøyde med opplæringen. Se artikkelen under. 


- Uten Europas beste føreropplæringa og utdannede trafikklærerne ville vi aldri vært best i verden på trafikksikkerhet.

Det mener universitetslektor Elisabeth Suzen ved Nord universitet som har forsket mye på føreropplæring.

Statens vegvesen og Norge topper verdensstatistikken med færrest drepte og hardt skadde. En kan ramse opp en rekke tiltak som har bidratt til dette, men Suzen synes føreropplæringa og trafikklæreren fortjener å skinne litt ekstra: - Føreropplæringa vår er den mest grundige og omfattende i Europa. Vi er også blant få land som har trafikklærerutdanning på universitetsnivå. Dette er et avgjørende bidrag til den positive utviklinga for antall drepte og hardt skadde, sier Suzen.
 

Lærer å ta riktige valg i riktig øyeblikk

Å kunne kjøre bil handler om så mye mer enn å komme fra et sted til et annet. Og det er ikke mangel på kunnskap som gjør at folk kjører for fort eller ikke bruker belte. - Føreropplæringa skal utvikle elevenes motivasjon og vilje til å ta de gode valgene. Derfor jobber vi med verdier og holdninger, og dette er tema som trenger tid. Elevenes valg må bearbeides, prøves ut og reflekteres over undervegs for å øke forståelsen. Takket være våre profesjonelle trafikklærere har vi lykkes med dette, sier Suzen.

Trafikklæreren var det beste

«Trafikklærerens veiledning» var svaret da elever for noen år siden ble spurt om hva som var det beste med føreropplæringa. Og det viktigste i veiledningen var tilliten til læreren, sa de. - En profesjonell trafikklærer er viktig for å kunne utvikle motivasjonen og viljen til å ta gode valg. Elevene skal trene på å vurdere ulike løsninger, begrunne valgene og reflektere over om de var riktige. De skal hele tiden vurdere sterke og svake sider ved seg sjøl og se egne utviklingsmuligheter. For å få en aktiv elev må trafikklæreren klare å ta utgangspunkt i elevens ståsted og tilrettelegge for læring underveis.
 

70 prosent lavere risiko

I 2001 var det 209 menn mellom 18 og 24 år som ble hardt skadd eller drept i trafikken. I fjor var det 66 ifølge foreløpige tall. Det er en nedgang på hele 70 prosent.

Dette viser at målrettede tiltak over tid har gitt resultater: Vegvesenet har jobbet jevnt og trutt i mange år for å endre atferden til disse gutta som dominerte ulykkesstatistikken. De viktigste tiltakene er endret føreropplæring og kampanjer.

- Forskning konkluderer med at reduksjonen i antall unge menn som er innblandet i ulykker skyldes lengre og mer omfattende opplæring. Derfor er det riktig å si at trafikkopplæring er ett av våre viktigste trafikksikkerhetstiltak, sier Suzen.

Skiller dyktige og sikre sjåfører

Suzen sier dagens trafikklærere skiller mellom dyktige og sikre sjåfører. En sikker sjåfør tar de kloke valgene, men kan fortsatt ha utfordringer med å mestre bilen. En dyktig sjåfør mester bilen teknisk, men tar ikke alltid de kloke valgene. Trafikklærernes mål er å utvikle en samfunnsbevisst, samarbeidsvillig og ansvarlig sjåfør. De vurderer derfor de sikre sjåførene som trafikksikre, men ikke de dyktige.


Artikkelen er hentet fra vegnett.no og er skrevet av Henriette Erken Busterud.

http://vegnett.no/2016/10/vil-gi-litt-ekstra-ros-til-foreropplaeringa/